راهنمای کامل برای راهاندازی یک کسبوکار کوچک | نکات و ترفندها
زمان خوانش ۶ دقیقه
خوانش ۶ دقیقه
چگونه یک کسبوکار کوچک را به بهترین شیوه راهاندازی کنیم؟
راهاندازی یک کسبوکار کوچک همواره با امیدها و آرزوهای فراوان همراه است؛ اما برای اینکه بتوانیم کسبوکار موفقی ایجاد کنیم باید از کسبوکارهای موفق الگو بگیریم و از بهترین ترفندها استفاده کنیم. برای مثال این سفر با بررسی بهترین ایدههای کسبوکار و ایجاد یک طرح تجاری شروع میشود. در ادامه نوبت به مراحلی مانند تامین مالی، برندینگ، بازاریابی و همچنین استفاده از بهترین سیستمهای مدیریت کسب و کار میرسد. با ما همراه باشید تا مهمترین نکات را در این زمینه با شما در میان بگذاریم.
ایدههای متنوع کسبوکار را بررسی کنید
در هر زمینهای که بخواهید یک کسبوکار کوچک ایجاد کنید، مطمئنا رقبای فراوانی خواهید داشت. بنابراین باید بهسراغ ایدههای نوآورانه بروید. بنابراین کار شما از تحقیقات بازار شروع میشود. در آن زمینه کاری، جامعه مخاطبان هدف، چه نیازهایی دارند؟ کدام نیازهای آنها هنوز پاسخ داده نشده است؟ آیا میتوانید محصولی نوآورانه ارائه دهید؟ آیا میتوانید خدمات شخصیسازی شده را ارائه دهید؟ با انجام یک تحلیل دقیق از بازار، میتوانید استراتژیهای بازاریابی موثری را تدوین کنید و شانس موفقیت کسبوکار خود را افزایش دهید.
ایجاد طرح کسبوکار؛ ضامن موفقیت شما در راهاندازی کسبوکار کوچک
طرح کسبوکار درست مانند نقشه راه شما برای موفقیت است. از سوی دیگر از طرح کسبوکار میتوان برای تامین سرمایه اولیه و جلب نظر سرمایهگذاران استفاده کرد. این طرح شامل بخشهایی مانند خلاصه اجرایی، تحلیل بازار، نوع محصولات و خدمات، استراتژی بازاریابی و برنامههای مالی و عملیاتی است. بنابراین با استفاده از طرح کسبوکار، تصویر روشنی از اقدامات خواهید داشت.
برخی از مزایای دیگر ایجاد یک طرح کسبوکار حرفهای عبارتند از:
• شناسایی ریسکها
• تعیین اهداف روشن و واضح
• شناسایی منابع
دریافت مجوزهای لازم برای راهاندازی کسبوکار کوچک
یکی از مهمترین مراحل راهاندازی کسبوکارهای کوچک، ثبت قانونی کسبوکار و دریافت مجوزهای لازم است. اقدامات شما در این زمینه به نوع کسبوکار شما بستگی دارد. از جمله سازمانهای ارائهدهنده مجوز برای کسبوکارهای مختلف میتوان به این موارد اشاره کرد:
• اتحادیههای صنفی: برای بسیاری از مشاغل خدمات و تولیدی در مقیاس کوچک
• وزارت، صنعت معدن و تجارت: برای فعالیتهای تولیدی، واردات و صادرات و خدمات
• سازمان غذا و دارو: برای فروشگاههای مواد غذایی و داروخانهها
• شهرداریها: برای فعالیتهای ساختمانی، احداث فروشگاه و دفاتر کار
راهاندازی یک کسبوکار کوچک موفق با بهترین راهکارهای تامین مالی
در بسیاری از موارد کارآفرینان از سرمایه اولیه کافی برای راهاندازی یک کسبوکار کوچک برخوردار نیستند. بنابراین این افراد باید بتوانند از بهترین روشها برای تامین مالی استفاده کنند. در کنار راهکارهای داخلی مانند فروش داراییهای مازاد و صرفهجویی در هزینهها، راهکارهای متنوعی برای تامین خارجی وجود دارند. برای مثال در صورت ثبت کسبوکار و دریافت مجوزها معمولا امکان استفاده از وام و تسهیلات بانکی وجود دارد. همچنین برخی از کسبوکارها شامل مواردی مانند تسهیلات دولتی و یارانهای میشوند.
برندسازی؛ عاملی اساسی برای پیشرفت کسب و کار کوچک
برندسازی در واقع بهمعنای تعیین ابزارها و اقداماتی است که کسبوکار شما را به مخاطبان و مشتریان احتمالی معرفی میکند. در این زمینه شما باید به برند خود هویتی بدهید که باعث تمایز آن از رقبا شود و در عین حال اعتماد مخاطبان را جلب کند. برای موفقیت در این زمینه باید ابتدا کسبوکار و خدمات و محصولات و همچنین جامعه مخاطبان هدف کسبوکار خود را به خوبی بشناسید. فراموش نکنید که برندسازی حرفهای سنگ بنای پیشرفت کسب و کار کوچک است.
برخی از نکات مهم در این زمینه نیز عبارتند از:
• انتخاب نام جذاب برای برند
• ایجاد لوگو برای برند
• طراحی هویت بصری
• تعیین پیام برند
• تعیین اقدامات و راهکارهای موثر برای برندینگ
موفقیت در راهاندازی یک کسبوکار کوچک با بهترین روشهای بازاریابی
بازاریابی کلید طلایی موفقیت و پیشرفت کسب و کار کوچک است. زیرا بدون مشتری عملا هیچ درآمدی وجود ندارد! برای موفقیت در این زمینه میتوانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید. انتخاب بهترین راهکارها بستگی به میزان بودجه شما، زمینه کاری، نوع محصولات و خدمات، رفتارهای خرید مصرفکنندگان و موارد دیگر دارد.
برای مثال معمولا کسبوکارهای کوچک برای بازاریابی از ظرفیت شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و... استفاده میکنند. زیرا این روشها هزینه بسیار کمی دارند. با این حال اگر مقیاس کسبوکار شما کمی بزرگتر باشد یا بخواهید کسبوکار خود را توسعه دهید، بهتر است یک سایت برای برند خود راهاندازی کنید.
از بهترین راهکارهای بازاریابی کسبوکارهای کوچک میتوان به این موارد اشاره کرد:
• بازاریابی محتوایی
• بهینهسازی برای موتورهای جستجو
• ایمیل مارکتینگ
• بازاریابی محلی یا لوکال
• بازاریابی دهان به دهان
• تبلیغات کلیکی
• تبلیغات نمایشگاهی
انتخاب بهترین نرمافزارها برای مدیریت و پیشرفت کسب و کار کوچک
بعد از راهاندازی یک کسبوکار کوچک چالشهایی فراوانی پیش روی مدیران و کارکنان این کسبوکارها قرار میگیرند. این افراد میتوانند از نرمافزارهای مختلف برای غلبه بر این چالشها، افزایش بهرهوری، بهبود خدمات و افزایش رضایت مشتریان استفاده کنند. در زمان انتخاب بهترین نرمافزار شما باید ابتدا نیازهای مدیریتی کسبوکار خود را تعیین کنید. سپس بر اساس معیارهای متعددی مانند سادگی رابط کاربری، بررسی هزینه اشتراک یا خرید نرمافزار، خدمات پشتیبانی و موارد دیگر، بهترین نرمافزار را انتخاب کنید.
برخی از نرمافزارهایی که باعث بهبود شرایط کسبوکارهای کوچک میشوند عبارتند از:
• نرمافزارهای حسابداری
• نرمافزارهای مدیریت پروژه
• نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری
• نرمافزارهای مدیریت موجودی
• نرمافزارهای همکاری گروهی
میزیتو؛ بهترین ابزار برای موفقیت در راهاندازی یک کسبوکار کوچک
همانطور که گفتیم از همان اولین قدمهای برنامهریزی و راهاندازی یا زمان نیاز به توسعه، مدیران و کارکنان کسبوکارهای کوچک میتوانند از قابلیتهای نرمافزارهای گوناگون برای صرفهجویی در وقت، افزایش دقت در برنامهریزی و سازماندهی کارها و بهبود بهرهوری استفاده کنند.
یکی از بهترین پلتفرمهای ایرانی در این زمینه، پلتفرم میزیتو است. این نرمافزارهای دارای قابلیتهای فراوانی مانند بخش مدیریت ارتباط با مشتری، بخش مدیریت وظایف و همچنین راهکارهای ارتباطی داخلی متعدد است. بنابراین با ثبت نام در سایت میزیتو میتوانید از مزایای متنوع این پلتفرم برای موفقیت کسبوکار خود بهرهمند شوید.
سوالات متداول
نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری چه کمکی به کسبوکارهای کوچک میکند؟
یکی از نرمافزارهای محبوب مدیریت کسب و کار، نرمافزار مدیریت ارتباط مشتری یا CRM است. این نرمافزارها ابزارهایی برای بهبود روابط با مشتریان هستند. با استفاده از این نرمافزارها میتوانید یک پایگاه داده قدرتمند از مشتریان ایجاد کنید و در هر زمان به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. همچنین میتوانید از این دادهها برای شخصیسازی خدمات و پیشنهاد فروش بهره بگیرید.
آیا برای راهاندازی یک کسبوکار کوچک نیاز به نرمافزار مدیریت وظایف داریم؟
نرمافزار مدیریت وظایف به مدیران کسبوکارهای کوچک کمک میکند تا وظایف را برنامهریزی و مدیریت کنند. از مزایای این نرمافزارها میتوان به پیگیری آسان وظایف، انجام کارها در مهلت تعیین شده، مدیریت زمان بهینه و افزایش بهرهوری اشاره کرد.
با کلیک بر روی این قسمت، لینک این مقاله برای شما کپی میشود.